23. tekmovanje Evropske unije za mlade znanstvenike. Slovenski predstavniki s “programibilnim krmilnikom in digitalno ključavnico”

Tekmovanje Evropske unije za mlade znanstvenike (EU Contest for Young Scientists) poteka na pobudo Evropske komisije, oblikovano pa je bilo za namene promocije idealov sodelovanja in izmenjave idej med mladimi znanstveniki.

Dogodek vsako leto poteka v drugem evropskem mestu. Letos se bo tekmovanje od 23. do 28. septembra 2011 odvijalo v Helsinkih na Finskem.

Mladim znanstvenikom je v sklopu tekmovanja omogočeno, da se srečajo s sovrstniki s podobnimi interesi ter z nekaterimi najbolj priznanimi evropskimi znanstveniki. Na ta način Evropska komisija poskuša okrepiti prizadevanja sodelujočih držav, da bi mlade pritegnili v kariere na področju znanosti in tehnologije.

Dogodek je tako prikaz najboljših znanstvenih dosežkov mladih Evropejcev in je kot tak deležen tudi velike medijske pozornosti. Na tekmovanje se uvrstijo mladi, katerih projekte v posamezni državi izberejo nacionalni organizatorji. V Sloveniji ima to vlogo Zveza za tehnično kulturo Slovenije (ZOTKS), v organizaciji katere bodo mladi znanstveniki tudi odpotovali v Helsinke. Slovenijo bodo predstavljali Urban Ferenčak, Andraž Ferleš in Primož Skutnik iz Šolskega centra Celje z nalogo »Ločevalnik plastenk in pločevink« ter David Marn z II. Gimnazije Maribor z nalogo »Avtomatska ključavnica za šolske omarice«.

Tekmovalce, ki so jih v ZOTKS izbrali na Državnem srečanju mladih raziskovalcev v Murski Soboti, bo spremljala Marija Osredkar.

LOČEVALNIK PLASTENK IN PLOČEVINK

Avtorji: Urban Ferenčak, Andraž Ferleš, Primož Skutnik, Šolski center Celje
Mentor: Janez Trotovšek


POVZETEK

Odpadki predstavljajo veliko obremenitev za okolje. Vsak dan se s tem problemom srečujemo tudi na naši šoli. Veliko onesnaževanje predstavlja embalaža, ki ostaja od avtomatov z napitki. Te  s svojim velikim volumnom polnijo koše, veliko pa je leži tudi na tleh.

V ta namen smo se odločili narediti napravo, ki bi z svojo funkcijo pomagala ohraniti  naravo čisto in spodbujati posameznikovo zavist do čistega okolja.
Ugotovili smo, da avtomati ponujajo napitke v plastični in pločevinasti embalaži. Vsaka od njih zahteva svojo tehnološko rešitev reciklaže. Težko je verjeti, da bi dijaki sami dosledno ločevali plastenke in pločevinke, zato smo predvideli enotno odlagališče in samodejno ločevanje. Odločili smo se, da bomo plastenke mleli v granulat, pločevinke pa stiskali.

Na tržišču nismo našli nobenega ustreznega gradiva za izdelavo mlina niti stiskalnice, zato smo najprej naredili načrte za obe napravi. Ločevalnik embalaže je na prvi pogled enostaven element, a zaradi možnosti vnosa neželenih predmetov in prehitrega doziranja reciklirancev predstavlja zahtevno tehnično rešitev. Zanj smo oblikovali kar štiri različne rešitve in se po tehtnem premisleku odločili za slednjo.

Napravo upravlja Siemensov programabilni krmilnik Simatic S7. Vse elemente smo povezali v enotnem ohišju.

Ugotavljamo, da je lahko svet lepši, če tudi sami kaj prispevamo k temu hkrati  upamo, da lahko tudi sami  veliko pripomoremo z našo napravo.

   
 

AVTOMATSKA KLJUČAVNICA ZA ŠOLSKE OMARICE

Avtor: David Marn, II. Gimnazija Maribor
Mentor: Luka Mustafa

POVZETEK

Šolske omarice so me kot dijaka prvega letnika še posebej navdušile in prav kmalu sem se z njimi zelo dobro seznanil. Ugotovil sem, da je njihovo odpiranje časovno potratno, kar pride do izraza predvsem, kadar se zmotimo. Takrat moramo postopek odklepanja ponoviti, s tem pa izgubimo dragocene minute odmora. Izračunal sem, da za odklepanje omaric v mesecu dni porabimo povprečno 33 minut. Prepričan sem, da je s pomočjo digitalne tehnologije omarice mogoče odklepati bolj učinkovito, tako prihraniti na času, mogoče pa tudi na denarju.

V inovacijskem predlogu sem razvil svojo ključavnico za šolske omarice. Deluje s pomočjo digitalne tehnologije tako, da lahko uporabnik omarico odklene s preprostim dotikom čipa iButton na čitalec na vratih omarice.