Maske v šoli: da ali ne?

Vir: Unsplash

Novinarji Science so pregledali izkušnje številnih šol v času pandemije okužb z novim koronavirusom, od Južne Afrike prek Izraela in Finske. Države so se odzvale različno: od tega, da šol niso zaprle niti en dan, do tega, da so še danes zaprte. In medtem ko se v nekaterih šolah in celo vrtcih zahtevali od učencev, da obdržijo varnostno razdaljo do sošolcev, se drugje tega niso držali.

Kateri ukrepi so se izkazali za najboljše? Izkazalo se je, da je za zajezitev širitve virusa najbolje, če so skupine šolarjev majhne, če nosijo maske in če je uvedena določena mera fizične razdalje med njimi

Maske so zelo pomembno pri zmanjšanju prenosa covida-19 v šolah, posebno tam, kjer ni mogoče vzdrževati varnostne razdalje, menijo strokovnjaki. Toda otroci – še bolj kot odrasli – se počutijo neudobno, če morajo nositi maske več ur skupaj, pogosto jih nosijo nepravilno, denimo tako, da si z njo ne pokrijejo nosu.

Na Kitajskem, v Južni Koreji, na Japonskem – kjer je uporaba mask med sezono gripe običajen ukrep – od večine učencev in učiteljev zahtevajo uporabo mask. Na Kitajskem jo denimo otroci lahko odstranijo le med kosilom, ko so ločeni med seboj s steklenimi ali plastičnimi pregradami. V Izraelu, kjer je v enem razredu pogosto od 30 od 40 učencev, od otrok, starejših od sedem let, zahtevajo uporabo mask izven razreda, od starejših pa ves dan, denimo tudi med avtobusno vožnjo v šolo.

Drugod uporaba mask ni tako striktna. V Nemčiji jih morajo učenci nositi na šolskih hodnikih in v straniščih, v razredu pa jih lahko odstranijo. Na začetku ponovnega odprtja šol je imela Avstrija isti pristop, nato ga je po nekaj tednih opustila, saj se je po šolah  virus le malo širil. V Kanadi, na Danskem, Norveškem, v Veliki Britaniji in na Švedskem je nošenje maske prostovoljno – tako za učitelje kot učence.

Kaj storiti, ko se v šoli pojavi virus?

Naj zapremo en razred ali celotno šolo, ko se na šoli pojavi okužba? Kaj je bolje, ne ve nihče, na podlagi raziskav odgovarjajo novinarji Science. Ker ni podatkov, koliko je v šoli, v kateri odkrijejo primer bolezni, še neodkritih primerov, splošnega pravila ni.  

Nekatere šole so se odločile samo za izolacijo bližnjih stikov. V Nemčiji, denimo, sošolce in učitelje okuženega učenca pošljejo domov za dva tedna, ostali nadaljujejo pouk normalno. Drugje so bolj previdni. Na Tajvanu, kjer beležijo zelo malo okužb, so v primeru ene okužbe šolo pustili odprto, vendar so napovedali, da jo bodo zaprli, če se bosta pojavili dve okužbi ali več. V Izraelu se že v primeru ene okužbe zaprli šolo ter testirali in poslali v karanteno vse bližnje kontakte okuženega. Sredi junija je bilo v tej državi okuženih 503 učenci in 167 učiteljev, zaprli so 355 šol (od skupno 5000).

Če bi se odločili za obsežno testiranje otrok v šolah (tudi takšnih brez simptomov), bi lažji izbrali najbolj učinkovito metodo. Takšne študije, v kateri sodelujejo šole prostovoljno, potekajo v Veliki Britaniji, Berlinu in na Bavarskem.

So šole nevarne za učitelje?

Ker otroci redko razvijejo hujše simptome  bolezni covid -19, odprtje šol verjetno pomeni večje tveganje za učitelje, starše in širšo skupnost kot za učence. Zato je razumljivo, da so pogosto učitelji tisti, ki se bojijo vrnitve v šolo. V ZDA so denimo raziskave pokazale, da bi skoraj tretjina zaposlenih v šolah raje ostala doma!

Podatki o smrtnih žrtvah covida-19 med učitelji so po navedbah Science pomanjkljivi. Znano je le, da je umrlo nekaj učiteljev na Švedskem, kjer v šolah niso uvedli nobenih posebnih ukrepov za preprečitev širjenja novega koronavirusa.

Za zdaj podatki iz evropskih držav kažejo, da odprtje šol pomeni za skupnosti majhno tveganje. Vsaj tam, kjer je raven okužb nizka, odprtje šol z nekaterimi prilagoditvami ne povzroči bistvenega dviga okužb.

Na Danskem, denimo, je število okužb v državi še naprej padalo tudi po tem ko sredi aprila ponovno odprli vrtce in osnovne šole (srednje in visoke šole so sledile maja). Enako poročajo iz Nizozemske, Belgije, Finske in Avstrije.

Kako naprej?

V mnogih državah se pripravljajo na novo šolsko leto tako, da razmišljajo o različnih opcijah. Za katero se bodo odločili, je, podobno kot v Sloveniji, predvsem odvisno od epidemiološke situacije. V tistih državah pa, ki si ne morejo privoščiti ne zmanjšanja razredov ne uvedbe obvezne nošnje mask, bodo šole do nadaljnjega ostale zaprte. V Bangladešu denimo napovedujejo, da bodo šole verjetno ostale zaprte, dokler nevarnost covida- 19 ne bo mimo, na Filipinih pa, dokler ne bo mogoče cepljenje.